Prosperující salon krásy začíná přípravou

Salon začíná přípravou

Otevřít si kosmetický salon – to přece nemůže být tak složité! Vždyť ženy (i muži) se budou chtít líbit vždycky. Taková myšlenka napadne mnoho lidí, kteří se právě rozhlížejí, kterým směrem rozjet svou první (nebo další) podnikatelskou aktivitu. Provozovat opravdu dobře prosperující salon je ale docela věda a chce to plán a dobrou přípravu. 

Životní sen, nebo koníček?

Podnikání v salonu je úplně stejné jako jakékoliv jiné. Hřeší se na to, že začít podnikat v tomto oboru je relativně snadné a s minimálními investicemi. Je ale potřeba si zvážit, jestli člověk chce mít salon jako seriózní podnikání, které ho bude živit dlouhou dobu nebo je to spíše koníček, a je mu jedno, jestli za rok, za dva skončí a půjde dělat něco jiného.
Vlastnit a otevřít svůj salon je zásadní životní rozhodnutí a je nutné k němu přistupovat s veškerou vážností. Od toho se odvíjí spousta bodů, které jsou hodně propojené.

Co, kdy a jak

Nejdůležitější ze všeho je definovat si cíl: proč a jaký salon chcete mít, co by vám měl přinést, a také co, kdy a jak pro to musíte udělat.
Na úplném začátku je potřeba probrat spoustu otázek, z nichž jedna je naprosto nejdůležitějších: Pro koho chcete službu dělat? Ujasnit si, jakého přesně chcete mít klienta, jak moc je náročný, jestli je zvyklý do podobných služeb investovat a jaký typ služeb chcete, aby preferoval.

S tím pak souvisí, jaká bude filozofie salonu, styl péče, který je vám blízký i cenová úroveň. Odpovědět si musíme např. na otázky: budete nabízet klasický styl kosmetických služeb se stoprocentně ruční prací nebo naopak přístrojové ošetření, mezoterapii, permanentní make-up, umělé řasy apod.

Základní pravidlo zní:

NIKDY NENÍ MOŽNÉ ORIENTOVAT SE NA VŠECHNY SLUŽBY A ÚPLNĚ NA KAŽDÉHO A POUZE OČEKÁVAT, KDO NA NĚ ZAREAGUJE.

Prosperující salon začíná kvalitní přípravou.
Začněte plánem, u kterého důležitý prostor věnujete kalkulaci. Je třeba si dopředu pečlivě propočítat, kolik vás bude stát nejen vybavení, nájem, materiál, případně mzdy, ale kolik bude také třeba investovat do propagace salonu, získání klientů a vytvoření finanční rezervy pro první měsíce podnikání, než salon začne generovat zisk.

Uvědomte si, jaké jsou vaše finanční možnosti, jak vysoký si popřípadě budete muset vzít úvěr a za jakých podmínek zajistíte financování salonu. A hlavně s tím souvisí další velmi důležitá věc – správně nastavit ceny ošetření a spočítat si, jakou tržbu budete potřebovat pro zajištění chodu salonu, mzdy zaměstnanců, splácení úvěru, vaší mzdy a kolik za tyto ceny budete muset denně obsloužit klientů.

Plán a jasně daný cíl má výhodu v tom, že vám pomůže srovnat si myšlenky a své možnosti – fyzické, mentální i finanční. Dobře nastavená strategie a šablona vám pomůže získat daleko lepší výsledky a menším úsilím, než když věci budete dělat chaoticky. Podnikání v salonu pro vás tak bude i daleko zábavnější.

Dalším krokem je hledání vhodného místa, což je záležitost, které kosmetičky často nevěnují dostatečnou pozornost. Umístění – vilová zástavba, prostory v moderních developerských projektech nebo naopak panelákové sídliště či předměstí – vám napoví, jakou klientelu můžete očekávat, jaká bude její kupní síla.

Lokaci volíte pochopitelně i podle toho, jaký salon chcete mít, na koho se chcete zaměřit (budete nabízet levnější nebo luxusní služby, s jakou budete pracovat kosmetickou značkou?). Podle toho vás bude zajímat: jaká je přístupnost k salonu? Bude vidět z ulice? Dá se tam parkovat? Jaká je tam dopravní obslužnost, počet obyvatel, potenciální kupní síla, kvalita místních nebytových prostor a jejich hustota, kvalita a nabídka konkurenčních salonů v oblasti (nemá nic společného s obecně rozšířeným názorem, že v této oblasti nikdo nechce utrácet za dražší službu, a příliš ani s tím, za jaké ceny nabízejí služby konkurenční salony v okolí).

Plánování a střednědobé, krátkodobé i denní cíle jsou také velmi důležité pro dobře fungující salon nejen na začátku, ale po celou dobu jeho provozování. Jsou také nedílnou součástí marketingu salonu.

Marketing v salonu

není samozřejmě a zdaleka jen reklama, akce a slevy, jak si mnoho provozovatelů salonů myslí. Je to naprosto vše, co v salonu děláte, jak se prezentujete, jak mluvíte, co píšete, jak máte zpracované tiskové materiály, ceníky, vizitky, webové stránky nebo profily na sociálních sítích. Ale také to, jak to u vás v salonu vypadá a jak sami sebe reprezentujete, jak o sebe dbáte a jak chodíte upravené.

Marketing jsou to veškeré kroky vedoucí k tomu, abyste o existenci vašeho salonu dali vědět a zajistili si klientelu, které u vás bude pravidelně a opakovaně nechávat peníze. Marketingovými kroky, které před zahájením provozu i po celou dobu existence salonu děláte, vysíláte signály k potenciálním klientům, kdo jste, co a na jaké úrovní děláte, pro koho to děláte a co od vás asi klienti mohou očekávat. Proto by mělo být vaše marketingové sdělení vždy v souladu s úrovní služby, značky, cenou služeb i prostoru, kde salon provozujete.

Mezi kosmetičkami je často zakořeněný mýtus, že když budou mít „zlaté ruce“, tak si to všichni nějakým způsobem zjistí, že se tato skutečnost rozkřikne a klienti si najdou cestu do salonu sami. Mnoho majitelů salonů se ale dnes a denně přesvědčuje o opaku. Bez marketingu a bez toho, aniž byste takovou informaci, v čem jste výjimeční, křičeli do světa, vám to nebude nic platné. Může se totiž stát, že na dostatečný počet kvalitních klientů budete čekat tak dlouho, až jednoho dne budete muset zavřít, protože vás salon jednoduše neuživí.

To, jak to u vás vypadá a jaké služby poskytujete, ale hlavně v čem jste jiní než ostatní a proč by si měli vybrat váš salon, by měli potenciální klienti najít vždy i na vašich profesionálně zpracovaných webových stránkách.

Nezapomeňte, že každý salon musí mít jasně danou cílovou skupinu, pro kterou děláte všechny marketingové aktivity. Jiný marketing se dělá pro salony s méně náročnou klientelou a levnějšími službami, jiný pro luxusní salony s klientelou nejnáročnější. Každá skupina klientů má jiné potřeby, nároky a očekávání!

  • DOBRÁ RADA ZDARMA

    Vaše osobní údaje (e-mail, jméno) budu (Radim Anděl, IČ: 49729934) zpracovávat za účelem odeslání e-booku a posílání e-mailů v rámci 12 dílného marketingového minikurzu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém e-mailu. Ochrana osobních údajů