Předvánoční marketing – nejlepší kamarád Vašeho Ježíška část 1.

Už jsou pomalu tady. Všichni majitelé salonů na ně čekají. Výrazně jim zvyšují příjem na konci roku. Ano, Vánoce.

Jak se Vám v tomto období dařilo vloni? Byli jste spokojeni s tržbami jak v prosinci, tak v lednu? Jestli ano, byli jste zřejmě dobře připraveni. Jestli ne, třeba vám přijdou vhod marketingové nápady a triky právě na předvánoční období.

VŠE ZAČÍNÁ PLÁNEM

Udělejte si ve svém programu 2 hodiny času, nenechejte se ničím vyrušovat a v klidu chvíli přemýšlejte. Napište si hlavní body, co před Vánocemi musíte v salonu udělat a zajistit. Máte už v hlavě nějaký rozpočet na všechny přípravy, akce, produkty, výzdobu, dárky pro klienty? Víte, jak všechno správně načasovat a jak zapojit do příprav vaše zaměstnance?

Vím, že je to pěkná otrava, ale slibuji vám, že si tak krásně „vyčistíte“ hlavu. Budete mít daleko jasnější představu kdy, co a jak udělat a ušetříte si tím spoustu času, nervů a námahy ve dnech, kdy budete mít opravdu hodně práce.

Pro tuto příležitost jsem vám připravil šablonu „vánočního plánovače“, která vám, jak věřím, usnadní a zpřehlední všechny kroky, které si budete muset připravit. Je rozfázovaná na 7 týdnů od začátku listopadu a stáhnout si ji můžete ZDE.

Nejprve se ale ve svých myšlenkách vraťte zpět do období loňských Vánoc. Které akce vám přinesly nejvíce peněz? Na co lidé nejvíce kladně reagovali? Co se ale také úplně nepovedlo? To, co fungovalo, je dobré zopakovat (i třeba s drobnou obměnou) a k tomu zkusit něco nového.

PROČ A JAK PRACOVAT S VÁNOČNÍM PLÁNOVAČEM

1. Oblečte vašemu webu vánoční kabát 

Vaše webové stránky jsou, obrazně řečeno, vaše výkladní skříň, způsob, jak se prezentujete světu a jaký děláte na klienty první dojem. Ukazujete jim, co od vás asi mohou očekávat. Je čas vaši internetovou prezentaci zkontrolovat. Ujistěte se, že příspěvky jsou aktuální, vše funguje jak má a nemusíte se stydět na stránkách prezentovat vaši vánoční nabídku a akce v plné kráse.
Jestli najdete rezervy, máte ještě pár týdnů na to, abyste je mohli postupně odstranit.

2. Váš propagační materiál by vás měl opravdu propagovat

Zjistěte, jestli máte dostatek standardních tiskových materiálů. Poslední, co v předvánočním shonu potřebujete je, aby vám došly ceníky, letáky, katalogy, karty nebo dárkové certifikáty. Využijte zatím klidnější čas na to, abyste minimalizovali pozdější problémy.

3. Pochlubte se na facebooku

K tomu je třeba také plánovat. Facebook je marketingový nástroj jako každý jiný. Měl by vypadat profesionálně a samozřejmě musí navazovat na veškerou vaši marketingovou a propagační činnost. Ve vánočním plánovači máte přehledně zobrazené jednotlivé týdny. Máte teď jedinečnou příležitost si své příspěvky na facebook připravit včetně všech snímků a nabídek. Do sloupce plánovače s názvem „Sociální média“ si pak zaznamenáte, co který týden budete chtít zveřejnit.

4. Potěšte všechny klientovy smysly

A začněte už před salonem. Působí vchod do vašeho salonu čistě a jako důstojný a lákavý vstup do prostoru vánoční pohody, atmosféry a klidu? Zdobí vaše dveře krásný vánoční věnec nebo svítící stromečky v květináčích?

Jestliže máte ve vašem salonu výlohy, využijte je jako zajímavý reklamní prostor, kterým navnadíte a potěšíte oko klienta.
Výzdoba a příprava interiéru je poměrně velká kapitola a budu se jí věnovat v dalším dílu předvánočního marketingového průvodce.

Jednu podstatnou věc ale můžu zmínit už teď. V první fázi je dobré vzpomenout si a zajistit veškeré propagační materiály, brožury, obrazy a další výzdobu, která se dá získat od vašeho dodavatele. Zapište si je do prvních týdnů v kolonce „Výzdoba salonu“ vašeho vánočního plánovače. Můžete pak s nimi počítat při dalším plánování a postupně je kombinovat s dalšími doplňky.

5. Zkuste se spojit s ostatními podnikateli

V každém týdnu vašeho plánovače oslovte s vaší nabídkou ostatní podnikatele, kteří mají podobnou skladbu klientů, jako je ta vaše(boutique, restaurace, kavárna, kadeřnictví, obchod).
Můžete jim nabídnout vaše dárkové certifikáty či karty jako pozornost a dárek pro jejich nejlepší zákazníky a naopak.

Vždy majitelku pozvěte do vašeho salonu a věnujte jí zdarma jedno z vašich ošetření nebo procedur, aby si celý proces mohla vyzkoušet. Ujistí se, že když vás někomu doporučí, nemusí se bát ostudy a úroveň vašich služeb odpovídá její představě a nárokům.

6. Nemusíte všechno dělat sami

Část příprav delegujte na jednotlivé členy vašeho personálu. V případě, že nějaký máte, samozřejmě. Proberte společně všechny body vašeho plánovače a odsouhlaste si vaši představu, jak by příprava i konečný výsledek měly vypadat. Pak už nechejte pracovat fantazii vašeho týmu. Vždy, když má někdo za něco konkrétní zodpovědnost, více se snaží, aby před ostatními neselhal. Také se v lidech probouzí přirozená a zdravá soutěživost, čí výsledek bude nejlepší.

7. Prodávejte jako smyslů zbavení

Konec listopadu a prosinec je vaše největší prodejní příležitost v roce. V listopadu máte také poslední možnost dát dohromady všechny vánoční nabídky, promyslet výstavku všech vánočních produktů a včas je také objednat v dostatečném množství u vašeho dodavatele. Jako u všech ostatních příprav se tak vyhnete zbytečnému stresu a zmatkům v době, kdy už se naplno musíte věnovat vašim klientům a sklízet plody vaší snahy.

8. Rozhýbejte líný leden a únor

Během předvánočního shonu a šílenství je velmi snadné zapomenout na útlum na počátku nového roku. Pro většinu salonů jsou leden a únor slabší měsíce, proto vaše marketingové pobídky zařaďte do svého plánovače už teď. V lednu už by mohlo být pozdě.

Rozhodně nejsem příznivcem slev, ale leden a únor je období, kdy se takové nabídky dají poměrně s úspěchem využít.

Mám pro vás dva tipy:

Pro slabší dny v týdnu můžete udělat sms a facebookovou akci pro vaše stávající klientky a jejich kamarádky, které k vám zatím nechodí. Text sms nebo příspěvku na FB může vypadat třeba takto:

„Nastartujte vaši pleť do nového roku! V úterý nebo středu dopřejte sobě a Vaší kamarádce společné ošetření …(název ) a zaplatíte jen jedno! Platí pouze pro prvních 6 dvojic“.

Mocným nástrojem prodeje jsou dárkové certifikáty. Můžete zkusit pro klienty připravit jeden prosincový „happy day“, kdy uděláte akci: „Kupte dva dárkové certifikáty a druhý máte za polovinu!“

Trik je ovšem v tom, že tyto certifikáty platí pouze od 1.ledna do 28. února a pouze na kosmetické služby, ne produkty.
Bohatě se vám vyplatí přijít o část tržby, než sedět a hypnotizovat telefon, jestli někdo zavolá a bude se chtít objednat. Navíc studie dokázaly, že zhruba 61% majitelů dárkového certifikátu utratí v salonu více, než je hodnota jejich poukazu.

To už zní zajímavě, co říkáte?

  • DOBRÁ RADA ZDARMA

    Vaše osobní údaje (e-mail, jméno) budu (Radim Anděl, IČ: 49729934) zpracovávat za účelem odeslání e-booku a posílání e-mailů v rámci 12 dílného marketingového minikurzu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém e-mailu. Ochrana osobních údajů